Operation kokosnöt

Jag länge velat plantera en kokosnöt och få den till att växa till en palm. Detta har varit ett projekt sedan förra året och hoppades att en av de jag har planterat nu har börjat växa. Icke då!!! Hur gör man egentligen??? Hur svårt kan det va? De växer ju överallt.... Det sägs att det tar flera månader innan de börjar växa... Jag har varit tålmodig och planterat säkert 20 stycken sedan jag kom hit och trodde attt åtminstone EN skulle ha börjat ta sig.

Turligt nog så var det ett "Plant meeting" här i förra veckan där olika föreläsare var inbjudna att prata om växter... Jag var där förra året och det var väldigt intressant eftersom de pratade om växter som invaderar Bahamas som egentligen inte ska vara här. Växterna har tagit sig hit med hjälp av männsikan som från början inte trodde att det skulle vara någon skada i att ta med sig växter från andra platser... Dessa växter slår nu ut Bahamas naturliga växtrikedom och det är svårt att bli av med dem eftersom de inte har några naturliga fiender här. Hur som helst så gick jag till detta "plant meeting" i år igen.

Han som började prata, demonstrerade hur man planterar en KOKOSNÖT!!!!! Jippi!!! Hur svårt kan det va?? Inte svårt alls visar det sig. Nja han fick ju inte nöten att växa under själva mötet, det skulle ju ha varit rena magin, men han är Bahaman och driver en plantskola så han om nån borde ju veta...
Så här gör man:

1 Tag en kokosnöt som har ramlat ner från palmen av sig själv. Den måste vara brun och ganska ful.
2 Skaka nöten för att höra om det är mjölk i den. Om inte tag en annan, det måste vara mjölk i den för att den ska växa.
3 Knacka ett litet hål på den ovala sidan av nöten (Detta gör att den gror fortare)
4 Plantera i sand som INTE har salt i sig (alltså inte för nära vattenbrynet)
5 Plantera endast ca halva nöten
6 Vattna om det är torrt.
7 Inom 5-6 veckor börjar det växa, enligt Bahamanen...

HUR SVÅRT KAN DET VA????

Här har jag försökt i flera månader.

Ut och leta kokosnötter..... Hittade en hel hög. Någon hade säkert huggit ner dem under blåsigt väder, man vill ju inte få en kokosnöt i huvudet. Kan vara dödligt.

image35

Till min förvåning hittade jag två som redan har börjat att växa. Det intressanta med nötterna är att de till en början växer och får näring av mjölken innuti, och växer alltså utan rötter. Här har jag försökt och försökt och så ligger det nötter och växer överallt som sedan inte kan fortsätta eftersom de kanske var i fel miljö när de väl måste börja sätta rötter. Ja ja man lär så länge man lever...

image36

Gick sedan till stranden för att plantera dessa nötter. Var noga med att inte sätta för nära vattnet. Svårt att veta exakt var högvattennivån är eftersom sanden skiftar hela tiden. Men det växer andra palmer där så det borde fungera. Jag håller tummarna och så får vi se om de växer...

Här är en av dem:

image37

Jag tyckte att hela iden var rolig eftersom dessa kokospalmer kommer att vara lika gamla som Enzo. Skulle vara roligt om jag kan visa dem för honom i framtiden...

Dessutom är kokospalmer ett av värlens mest användbara träd, läste jag i en bok. Man kan använda alla delar av trädet till massor av olika produkter. Och dessutom står de sig i stormar. En Bahaman sa til mig för ett par dagar sedan:
Har du någonsin sett en omkullvällt palm??? Nej det har jag inte och det hade inte han heller, trots att flera orkaner har dragit förbi här de senaste åren,...

Heja kokospalmerna. Väx nu ordentligt!!!

Kram på er.

Kommentarer
Postat av: Gammelmormor

Skönt att höra ifrån er! Intressant med kokospalmerna. Synd att dom inte går att plantera här. Det kanske det gör men då ska man nog ha mycket gröna fingrar. Jag har planterat penseer i en bunke här vid ingången men dom hade någon redan odlat i plantskolan. Vi börjar få lite värme här nu. Puss och kram till er! Vad Enzo har växt!

2008-04-05 @ 00:19:51
Postat av: Carola

Hoppas att operation kokosnöt kommer att fungera för dig nu när du har fått proffshjälp. Ser framemot att höra/se hur nöten fortskrider.
Kram från mig till er.

2008-04-05 @ 18:41:19
Postat av: MoralMamman Marianne

Hej ÄLSKADE Dotter!

Håller tummarna för att växtkraften segrar!!!
Kommer du ihåg hur länge det tog innan våra "lökar" från Maldiverna började visa något livstecken.
Jag hade ju nästan tänkt slänga krukorna, då jag såg att de börjat gro...
NATUREN ÄR FANTASTISK!

Stor BAMSE KRAM & PHP,,,,
(Kommer du ihåg? PussHundsPussar!)

Wilgot hälsar att han tycker Enzo har växt!
"Måste" ju bara berätta att troligtvis är det någon som jobbar på
ICA-RENEN i Storuman också hade fått en Enzo nyligen. Det satt en skylt uppe i charkdisken (kanske jobbar Enzos mamma där)På skylten stod det GRATTIS EMMA TILL LILLA ENZO och så var det en bild på Enzo. Dina småbröder sa: - Våran Enzo är MYCKET SÖTARE!
Och jag håller med!!!

PHP igen

2008-04-05 @ 19:43:57
URL: http://moralmammans.blogg.se
Postat av: Carola

Jaa, vi hoppas på växtkraften. Väx lilla planta väx! Vi är i Freeport nu allihopa och jag fick verkligen behärska mig när jag såg en mindre palm som hade satt 2 skott nedanför moderplantan. Jag ville dra upp den och ta den med mig, men det var ju inte våran trädgård!!!

Va kul att det finns en Enzo i Storuman...:) Ja vår Enzo växer så det knakar. På bredden också.... Den bärbara insatsen till vagnen är så gott som för liten nu...

Ha det bra allihopa.
Kram

2008-04-08 @ 03:43:20
Postat av: skandinavienrules

kan man köpa en från ica och plantera?

2011-03-03 @ 15:23:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0