Smycken ifrån träden

Hemma igen!! Väldigt skönt att slippa stadens buller och trafik. Vi tog ju båten fram och tillbaka och lillen var helt exemplarisk och skötte sig utan minsta gnäll. Han verkligen en berest liten grabb och tar det mesta med ro... Han kan hålla huvudet själv nu och stoppar allt i munnen.

Jag gjorde mitt bästa för att få till en bild på de där färgglada husen jag pratade om.. Men batteriet i kameran la av. Typiskt. Men vi får ta oss en tripp en annan gång och gå där och strosa lite och ta bilder...

Nu till något annat... Det finns många underliga träd här. Ett träd heter "Flame of the Forest" (eller Royal Poinciana) och det sägs att det är ett av världens vackraste träd när det blommar... (Därav namnet "Flame of the Forest") Det blommar på sommaren och hela trädet blir flammande rött av miljoners blommor. Men denna tiden på året så ser det ut som om det hänger ruttna bananer i det!!! Och inga löv! Vackert??? Nej, vars...

image49

Jag råkade läsa i en bok att dessa "ruttna bananer" innehåller frön som kan användas till att göra smycken av för att de är så hårda. Hmmmmm... Intressant!! Detta måste naturligtvis undersökas närmare. Hur får jag ner en? Hittade en på backen och lade den så diskret som möjligt under vagnen. Folk undrar säker vad jag är för en konstig person eftersom jag ofta kan ses ute i bushen eller rotandes bland gamla löv för att leta kokosnötter... Och nu tar jag hem dessa bruna saker som jag inte vet vad de innehåller...

Öppnade den under stor förväntan och mycket riktigt, där fanns fina frön.

image47

Skulle vara fint att göra ett armband med dessa och naturfärgad hampa... Det får bli ett senare projekt. Nu har jag fröna iallafall. De ramlar bara ner en gång om året så jag får nog samla fler frön så att jag har om jag får tag på hampa...

Tänk vad man lär sig... Det finns fler roliga träd här, ni lär höra om dem senare.

Kramar i massor


Kommentarer
Postat av: Gammelmormor

Hej!
Vilket intressant träd. Skulle vara häftigt att se det när det blommar.
Går det att få fram träd genom att sätta frön? Det kanske går att prova genom att sätta i en kruka?
Ska ut och försöka räfsa löv i dag för det är sol i dag
Kramar och pusshundar

2008-04-18 @ 11:18:40
Postat av: sören lindkvist

Hej
Man ska vara försiktig med växtlighet som man ej vet vad det är!!. Du har väl hört historien när morfar och mormor frågade mig när jag hade så ont i magen att jag höll på att dö. Jag hade ju typ såna där banan stjälkar av i fickan av en häck som växte på bangatan som jag sa jag inte ätit av. Efter mkt tjat om jag hade ätit av dem sa jag ju nej!! jag hade bara sultat av saften på dem. Det var ju det som var giftigt!!!!. *asg* Har startat upp min harley och åkt en sväng idag, lite kyligt i luften så det blev bara stadskörning. Krama om Enzo (dig & Mario med) så hörd vi.
Hälsningar din morbror

2008-04-19 @ 21:23:14
Postat av: Carola till gammelmormor och Sören

Tjaba, jag tror att det går att sätta dessa frön, men jag har inte provat det än. De är ju väldigt vackra när de blommar, men jag tror inte att jag vill ha ett sådant träd eftersom pollen är väldigt allergiframkallande...

Jo, Sören den där historien har jag hört talas om... Läskigt!!! Det finns giftiga träd här med : "poison ivy" Det räcker med att gå emot dem, så vi aktar oss...

kram

2008-04-21 @ 18:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0