"Den blå lagunen"

Idag hittade vi den, den blå lagunen. 

Tidvattnet var i rätt höjd, vinden låg rätt och sanden låg där den borde va....En bra lekplats för en liten 7 månaders pojke. Lillen började sprattla när vi kom till stranden och han blev helt till sig. Vi badade och badade och lillen doppade huvudet ett par gånger. Inga problem tyckte han och sprattlade vidare.



Tidigare idag var vi och shoppade lite. Jag har köpt helt naturligt och ofarligt medel att spraya våra grönsaksplantor med för annars blir de uppätna av insekter. Medlet ifråga är fruktskalen ifrån en ört som heter NEEM. Örten är väldigt användbar för olika hudåkommor och en rad andra saker. Man kan även koka te på bladen som används till alla möjliga hälsokurer. Det finns en hel affär här med NEEM produkter och jag blev naturligtvis eld och lågor när jag insåg att man kunde använda växten till att hålla grönsakerna fria ifrån hugriga insekter.

Örten ifråga kommer ursprungligen ifrån Indien och har används i flera tusen år. De hade NEEM plantor i affären och jag var naturligtvis tvungen att köpa en. Den tål väldigt varmt klimat och behöver inte vattnas särskilt mycket. Den kommer att ge olivstora frukter som sedan kan användas att plantera flera plantor.

Så här ser påsen ut.



Man blandar de torra smulorna med vatten som får stå över natten och sedan sprayar man. Helt ofarligt och till och med hälsosamt. Myggor gillar inte heller NEEM. BRA VA??

Jag läste också på nätet att man ska låta sin oregano växa nära gurk-plantan, därför att det gillar inte skadedjur som äter gurkplanta.

Tänk vad mycket naturliga knep det finns.

Det sägs att NEEM räddar massor av människoliv i de fattiga länderna eftersom det inte utgör ett hälsohot när bönder använder det och skördarna går inte förlorade till insekter.

HEJA NEEM

Kommentarer
Postat av: Moralmamman

SOL SOL & ÅTER SOL!



Här i Sverige har det varit ovanligt varmt och soligt i en hel vecka...

Vi njuter!



Låter bra med plantorna...

Man lär så länge man lever heter det ju!



PHP från mig

2008-07-30 @ 10:21:33
URL: http://moralmammans.blogg.se/
Postat av: Lillebror nummer tre

Hallå syrran!

Ville "bara" säga den plaskande/simmande pojken var väldigt söt..Jag och min kompis har just tittat på filmen...Vi skrattade!

Nu ska vi ta ett morgondopp i poolen..det är asvarmt!

KRAM

2008-07-30 @ 10:48:51
Postat av: Carola svarar

Skönt att ni har fint väder.



Till lillebröderna L och W. Jag tror at Enzo skulle gilla att bada med er väldigt mycket. Mycket plask skulle det bli.



Kram

2008-07-30 @ 17:11:06
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola tillägger

Till lillebror nr 3



Glömde fråga: Hur varmt är as egentligen??? Ett as är ju ett dött djur och är nog ganska svalt... Ha ha ha hi hihohoho hoooo va rolig jag är.

2008-07-30 @ 17:13:59
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Lillebror nummer tre svarar...

Hej där....



Jo ASVARMT är ett as som legat länge på savannen, i stekande sol!!!



Aset är alltså VARMT!!!!

Ha hi ho ho hi ha ha...fniss..fler lustigkurrar...



Nä, vars..Vi har ca +29 grader i poolen...skönt..

Badade i Strömmen med en kompis i förrgår, där var det +18...Brrrr det var KALLT!



KRAM & PHP

2008-07-31 @ 09:46:22
Postat av: moralmammans mor

Har inte badat utomhus än men nu skulle jag vilja ligga i lagunen och plaska med Enzo.



I dag är tydligen sista varma dagen här. 25-30 grader på dagen men på natten har det varit 10-12 grader.



Pussar och kramar.

2008-07-31 @ 10:45:37
Postat av: Carola svarar

Till lillebror nr 3. Jaha då förstår jag. Det är alltså savann-asvarmt!! Hi hi he... Men 29 grader låter varmt i poolen. Vi har lika varmt i havet, i lagunen är det nog varmare när det är lågvatten. Kom hit och bada med er!!!!!! NU. Moralmammans mor får också komma hit och plaska i poolen. Vi kan ordna till paraplydrinkar också. Och kanske lite vegetariska burgare som är i görningen samtidigt som jag skriver detta.



Kramar till er

2008-07-31 @ 18:54:50
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola igen

poolen.... menar jag inte. Lagunen ska det va förståss. Jag skyller på samtidig matlagning.

2008-07-31 @ 18:56:43
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: sören lindkvist

Tjingeling på er!! Idag har det varit "Asvarmt" asg igen!! har hjälpt en kille på borensvägen med ett tak, och man höll på att gå i hjäl i värmen eftersom det inte fanns någon skugga. Var och hälsade på far idag, han var väldigt trött, så jag var väl där i en 45-60 min sen orkade inte han mer. Ska kommentera flygfäna nu. Grannen har haft problem med en massa getingar som troligtvis byggt på i närheten. M-Blommor hade då annonserat att de hade getingfällor till reducerat pris, vadå getingfällor sa jag helt ovetandes??. Jo de ser ut så här. Det är en glasskål med ett hål i botten som är lite upphöjt, i den fyller man på saft eller nåt annat sliskit som getingar gillar. När de flygit in i den kan de inte flyga ut och drunknar således i saften, de hade minst 20 st när jag kollade igår kväll.

Ha det bäst i den blåa lagunen.

kramar från morbror och alla andra

2008-08-01 @ 18:37:18
Postat av: Carola svarar

Jasså det var takfixning på gång..... Det är för oss en mycket attraktiv tjänst just nu. Kanske det egentligen är golv-fixning... DET REGNAR IN hos oss!!!! Ja inte direkt men grannens golv på terassen ovanför läcker så att det rinner vatten längs vår vägg in i vardagsrummet. Så vår syssla består av att mota vattnet med handdukar.... KUL VA???? Vi har påpepat detta för grannarna men de bryr sig inte och kontoret som ska ta hand om fixerier säger att jobbet är för "stort" för dem. Våra hyresvärdar bryr sig inte heller, de bor i florida och vill bara ha sin check i slutet på månaden.



:(



Hur som helst, ha det bra i värmen och simma lugnt.

Kram

2008-08-01 @ 22:49:46
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: gabriel

var köpte du neem produkten?vart kan man köpa det?tack på förhand

2010-08-31 @ 00:32:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0