Rätt att döda??

Jag ville gärna kommentera moralmammans kommentar till förra inlägget:

Var går gränsen för "människans rätt" att slå ihjäl det som skrämmer?????
Ormar?
Spindlar?
Varg?
Myror?
Grannen?

Min åsikt är att om det gäller ens egen, eller ens familjs överlevnad så har man rätt att döda, inte annars. Men det är ju ibland svårt att tolka vad som är nödvändigt för överlevnaden. Om grannen står med en pistol och tänker skjuta ja då är det ju ganska uppenbart.... Men om en varg tar någons boskap. Det är ju överlevnad på sätt och vis för den som håller boskap, men jag står ändå på vargens sida. (Kanske för att de är, eller har varit (?) en hotad art. )

När det gäller myror så tror jag att de kommer att överleva arten människan med LÄTTHET. Jag har tidigare beskrivit hur jag blev biten av myror, men jag tycker för övrigt att myror är HELT SUVERÄNA överlevare.

Jag och min man bodde på Long Island, Bahamas, för ett par år sedan och jag hade tid att studera myrorna i vårt hem. Visste ni att myror pratar med varandra??? De går på en rad och när de möter myror som går åt motsatt håll så utbyter de all möjlig information. Om jag dödade en myra som höll på att käka upp min mat (överlevnad för mig???) så vände de andra myrorna som var på väg till samma mat och gjorde "gester" till de mötande myrorna  och de mötande myrorna VÄNDE OM... Och det fantastiska var att alla myrornas gångmönster ändrades när det var en död myra, och de började springa som galningar. Även de myror som inte hade sett den döda myran, men bara utbytt information med mötande myror (som talade om att det var FARA FÖR LIVET), även dessa myror började springa för livet.

Hur fantaskiskt är DET?

Ibland studerade jag myror som mötte varandra och ibland så stannade två myror till vid varandra och gestikulerade i över 15 sekunder... Va sa dom till varandra???? Tjena polarn, det finns mat till vänster om mattan i sovrummet.... ELLER VAD?

Jag jobbade på en båt den sommaren. Det var myror på båten, som med lätthet kunde hitta skafferiet.

Hur kommer myror till en båt? Kan de simma???

Nej, jag upptäckte att när vi låg i hamn så kom de och gick på den enda förbindelsen med land - el-kabeln. Hur visste de att de skulle gå på en elkabel över vatten för att komma till mat??? Detta är för mig en gåta och jag skulle kunna skriva mycket mer om myror. Men jag ska inte bli långrandig....

Tillbaka till vår rätt att döda....

Det är ett svårt ämne.

När det gäller insekter (som till exempel SVIARN som moralmammans mor blev biten av) så tycker jag att det ibland är nödvändigt för att leva. Jag menar att tänk om man inte fick ta död på fästingar och parasiter till exempel... Ja, insekter är OK tycker jag. Men inte om det gäller någon utrotningshotad skalbagge eller dylikt...

När det gäller hajen som jag pratade om i förra inlägget så tycker jag, som ni förstår, INTE att man har rätt att döda den. Många tror att det är en livshotande situation om är i vattnet tillsammans med en haj. Svaret är ATT SÅ ÄR INTE FALLET. Jag har berättat förut att jag har dykt med många sorters hajar och har ALDRIG blivit attakerad. Under speciella dyk på Maldiverna så gjorde vi vad som kallas en kanalkorsning, där man simmar rakt över en undervattenskanal. Där gillar hajar att vara och ibland kunde man se 20 hajar samtidigt.

JAG BLEV INTE UPPÄTEN!!!!

Däremot skulle jag ALDRIG i hela livet fiska med spjut under vattnet eller surfa i skymmningen där vattnet är lite grumligt! Anledningen till detta är att hajar ser mycket DÅLIGT och attakerar ofta efter lukt eller en skymt av något som de TROR är något som står på deras vanliga meny. (Där står inte männsikor!!)

Man ska också komma ihåg att det är vi som FRIVILLIGT inkräktar på hajens rike, inte tvärtom. Vi simmar i havet för att vi tycker att det är KUL.

Tyvärr blir det ingen hajbild idag. Jag jobbar på att skaffa en undervattenskamera.... Om så blir fallet så kan ni räkna med en massa undervattens bilder...

Kommentarer
Postat av: Moralmamman

Ja, visst...

Jag håller med er andra, som yttrat er angående RÄTTEN ATT DÖDA!



"Sviarn" funderar jag aldrig över, inte heller myggen...De gör ju ingen nytta för människan...



Men precis som min Kära Mor släpper jag ut humlor och bin som irrat sig in i huset...Samma sak gäller getingar!!

Men här finns en liten skillnad. Många gör som jag med humlor och bin, men inte med getingar..

HUR KOMMER DET SIG?



Jo, återigen MIN TEORI:

DET MÄNNISKAN UPPLEVER SOM HOTANDE DÖDAS!



Humlan och biet "tjänar" människan...

Men gör getingen det?



Nähä, det här håller inte...Jag ska måla på fasaden!



Lev & Må!

2008-07-14 @ 11:45:27
URL: http://moralmammans.blogg.se/
Postat av: Carola svarar

Jag håller med i din teori.



Här har vi sandflugor som Enzo har blivit biten av. Stora röda bett blev det. Han tyckte inte att myggnätet skulle vara på vagnen, (han ville hellre äta upp det) så följden blev en massa bett. Det finns även häst-flugor här, och de BITS mycket värre. Men som tur är så är de inte så många. Men de följer en om man försöker springa iväg. Dem vill jag slå ihjäl. De vill ju inte lämna mig ifred...



2008-07-15 @ 15:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0