Simma iväg lilla haj, Simma!!!!

HAJ !!!!! HAJ!!!!!! HAJ!!!!!

Vad tänker ni på när ni hör dessa ord????

En massa blod och skräckinjagande tänder eller en fantastisk naturupplevelse!!! Jag har en aning om vad de flesta känner. SKRÄCK???!!! Jag tror att Hajen-filmerna för all framtid har gett hajen ett dåligt rykte. Sopa bort det, snälla....

En massa barn sprang längs kajen utanför vår lägenhet igår och skrek som stuckna grisar och det visade sig vara en haj i vattnet. De skrek och skrek (trots att de var på torra land). Detta drog naturligtvis min uppmärksamhet. Om det är en haj i vattnet så vill jag gärna se, många gånger så rör det sig bara om en stor fisk som har föga likhet med en haj.... Så jag och lillen går ut till barnen.

Det visade sig vara en nurse-shark som är MYCKET OFARLIG och oftast ligger på botten och sover.

Barnen sprang iväg längs kajen och när de springer iväg skriker en av dem:

Kan vi döda den???

Vad känner jag? BESVIKELSE!

Jag hoppas innerligt att det finns hajar kvar när Enzo är stor (vi dödar 100 miljoner hajar varje år enligt National Geographic) och jag ska göra allt i min makt för att han ska respektera dessa fantastiska varelser.

Barnen sprang iväg och jag hann inte prata med dem om den ofarliga hajen.



Här ovan är en kvällsbild. Förhoppningsvis simmar hajen vidare.....


Kommentarer
Postat av: Carola

Fick reda på att det inte gick att kommentera... Så jag testar.



2008-07-12 @ 18:16:04
Postat av: Moralmamman säger...

BRA!

Nu går det att kommentera igen..

Det gick det inte att göra på förra inlägget!



HAJ!

HAJ?

Visst blir man rädd av sån´t som man känner RÄDSLA & vanmakt inför.

Kan vi inte "rå på" hajen ska den DÖ!

Samma sak gäller huggormar i Sverige (som faktiskt är fridlysta) och även andra ofarliga ormar...

Många människor vill slå ihjäl dem!

FÖR ATT DE KÄNNS FARLIGA!



Var går gränsen för "människans rätt" att slå ihjäl det som skrämmer?????

Ormar?

Spindlar?

Varg?

Myror?

Grannen?



Är det nå´n skillnad?



En PROVOCERANDE TANKE!



SKRIV VAD DU TYCKER!



VILKET LIV är mest "värt"???



KRAMAR TILL MIN lille kryp-kille..

PHP också!



KRAM till er andra också förstås!



LEV & MÅ!

2008-07-12 @ 19:22:41
URL: http://moralmammans.blogg.se/
Postat av: moralmammans mor

Hej!

Hoppas du får se barnen fler gånger så du kan tala om vad du vet om hajar. Det är nog okunskap som ger rädslan. De vore ju bra om dom sen förmedlar dina kunskaper till andra barn.

Sol och värme i dag.



Pussar och kramar till busiga Enzo och hans föräldrar

2008-07-14 @ 00:00:23
Postat av: moralmammans mor

Apropå dödande så har jag slagit ihjäl "sviarn" och alla andra småkryp som är på mej och biter så jag har stora "blaffer" på armar och ben. De finns i sån mångfald att det är ingen risk att de blir utrotade. Flugsnapparparet som har holken utanför ser inte ut att behöva leta länge efter mat för de kör i skytteltrafik och matar ungarna.

Däremot öppnar jag fönstret på altanen och släpper ut stora getingar och humlor som sitter där.

Kramar från myggbiten mormor.

2008-07-14 @ 00:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0