"Över näktergalens golv"



I huset där vi bor finns ett väldigt högt knarrande trägolv. Det är nästan så att lillen vaknar när jag ska gå in och titta till honom när han sover för att golvet knarrar så högt. Men nu har vi varit här i 5 dagar och jag har undan för undan lärt mig ett sätt att ta mig över det in till sovrummet utan att det knarrar.

Kom då att tänka på den där boken "Över näktergalens golv" av Lian Hearn där  huvudpersonen Takeo måste lära sig att ta sig över ett specialtillverkat golv av trä som sjunger som en näktergal när någon går på det. Diktatorn i berättelsen är rädd för att bli mördad och det är därför han har lagt in golvet som ska varna honom från inkräktare... Jag kom att tänka på berättelsen och smålog, för jag insåg att jag liksom dansade över golvet och kontinuerligt provar nya fläckar att sätta fötterna på för att det ska låta så lite som möjligt. Precis som i berättelsen. Men jag vill bara se om min son fortfarande sover, inte mörda en diktator...

Hur som helst så tycker jag att det är en bra bok och en spännande verklighetsflykt en regnig dag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0