Smeta, kleta eller applicera??

Hur gör man när man applicerar någonting?? "Applicera krämen i ett tunt lager..." kanske man kan läsa på en ansiktskrämsburk. Hur skulle det bli om det istället skulle stå: "Smeta in krämen..." eller rent av "kladda in krämen..." Men är det inte det man gör? Kräm är ju kladdigt, fast det heter applicera.  Hur applicerar man hudkräm på sitt ansikte? Jag stod där framför spegeln igår kväll och insåg att anläggningsstrategin har ändrats med åren. Det jag nu kommer berätta är nu ärligt talat lite pinsamt.... Men om någon kan dra på smilbanden så kan jag nog bjuda på det :)

När jag var 13 eller 15 år så klappade jag in krämen (Oil of Ulay var det) liggandes på rygg med huvudet utanför sängkanten så att huvudet var upp och ner. Jag hade fått för mig att tyngdlagen skulle se till att mitt ansikte aldrig började hänga om jag låg så. Klapp, klapp, klapp, klapp tills allt hade torkat in och då viftade jag lite med händerna framför fejset så att det fläktade, och dessa vindpustar smekte mitt ansikte på ett anti-åldrande vis, trodde jag. Sen var det färdigt. Proceduren ingick i morgon- och kvällsrutinerna och tog någon minut men man fick ju evig ungdom av det. PHAA!!! Men ärligt talat. Hur kunde jag tro det? Det värsta är att det är sant! Pinsamt. I min värld på den tiden var "Forever young" en av de bästa låtarna.


Jag kommer inte ihåg någon speciell dag då jag slutade med den där proceduren att klappa på ansiktet upp-och-ner. Kom jag på att det inte skulle fungera eller hur var det? Jag vet inte. Jag vet bara att nästa strategi var att först massera in handflatorna med ansiktskrämen (som nu var en kräm ifrån The Bodyshop) och sedan masserade jag ansiktet med krämen. Det gick åt väldigt mycket kräm. 


Nu för tiden trycker jag ut en centimeterlång kräm-korv och använder sedan fingertopparna när jag masserar in produkten i ansiktet som nu kommer från Weleda. En ansiktshalva i taget blir det. Är detta applicerande en onödig syssla? Men det känns ju så bra! Hade jag sett annorlunda ut om jag aldrig hade applicerat/kladdat/smetat/masserat in kräm i ansiktet? Tveksamt. Jag hörde att den enda krämen som verkligen förebygger åldrande är solkräm.

Återkommer till detta ämne, lillen vill ha mat.

kramar


Kommentarer
Postat av: Moralmamman

Älskade Dotter!
Blir lite full iskratt....
Typiskt dig att hålla på så där med appliceringen...
Tänk när du fick för dig att du skulle sova UNDER SÄNGEN...
-Hur kommer det sig att du ska sova under sängen?, vet jag att jag frågade..
En natt var väl okej....man är ju härdad, att ha många barn innebär att man måste byta infallsvinklar eller perspektiv ofta...
EN SPÄNNANDE VÄRLD öppnar sig om man tillåter sig själv att göra det!!!
MEN JAG KOMMER INTE HÅG ATT JAG FICK NÅ´N "BRA" FÖRKLARING....
Du sov under sängen, kanske av rädsla för nå´t som inte jag blev informerad om!!!

Vad gäller ansiktskrämer...
Jag brukar faktiskt tänka på vilken nytta de gör egentligen, när jag besöker min egen FAR...
Han har nog inte lagt vare sig mycket pengar eller mycket tid på att hitta den "rätta" krämen eller den rätta appliceringen...Han är ju i alla fall 87 år och inte speciellt rynkig...
Ute i solen har han varit ganska mycket...Det ska ju bidra till fler rynkor...
JAG TROR PÅ DET GENETISKA ARVET!!!

Undvik RÖKNING och var ute i friska luften, det tror jag är den bästa "medicinen"...
Nähä, du...DET HÄR HÅLLER INTE!!!

Ska "bara" erkänna att jag också applicerar krämer i hopp om "evigt ung hy"...OCH JAG KLAPPAR PÅ HUDEN IBLAND....Blås upp kinderna med luft & slå med handen...
Det är ganska skönt faktiskt!!!!

PUSS & KRAM till dig Min ÄLSKADE DOTTER!!!
PHP till Enzo och en KRAM till Mario/Mor

2008-05-10 @ 12:37:47
URL: http://moralmammans.blogg.se
Postat av: Carola till moralmamman

hallå mor!!!

ha ha ja vilka ideer. Jag vet inte riktigt var jag fick det där med att sova under sängen ifrån. Jag tänker så det knakar.... Jag tror att jag var rädd. Jag tänkte att om det kom in tjuvar så såg de mig ju inte. Ja så var det. En superbra ide, om jag får säga det själv. ha ha ha

Och morfar, han är ju inte rynkig det är sant, men å andra sidan finns det ju inte så stark sol hemma i sverige. Här på Bahamas kan jag intyga att de fiskemän som ej är svarta är JÄTTERYNKIGA!!! De ser ut som 80 fast de bara är mellan 50 och 60. Så där spelar solen säkert en stor roll... Kommer även att tänka på den där mannen i Jukkasjärvi där vi åkte släden,,, han var rejält väderbiten. Kanske är det med måtta man ska vara i solen som med allt annat. LAGOM är bäst. KRAM

2008-05-11 @ 21:51:31
URL: http://www.hajen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0