Russin huller om buller

Affären i byn har slut på goda russin. Varför är det så att man då är så väldigt sugen på goda russin?? Mer än vanligt. Ja affären har russin men de är av en mindre god sort och de smakar VIN. De måste ha legat och jäst. BLÄ. Jag vill ha goda russin!!!

Har ni spelat russinleken?

Man behöver:
RUSSIN
TVÅ GLADA SPELARE

Man lägger ut russin huller om buller på en tallrik. Sedan väljer man ett russin utan att till exempel Mario vet vilket det är. Sedan ska Mario peka på ett valfritt russin och fråga om det är DET russinet. Om det inte är det får han äta upp det. Han får äta russin ända tills att DET russinet pekas på. Man får göra reglerna lite som man vill men oftast ska man få äta så många russin som möjligt. Då är man bäst!! Bra eller dåligt beroende på om man gillar russin förståss och om russinen är goda...

Igår tuggade Enzo på ett russin som jag hade tappat på golvet. Idag såg det ut som om han tuggade på ett russin igen, och jag tänkte för mig själv att jag får nog sluta upp med att tappa russin på golvet. Men det var inget russin. Det var en skalbagge... Nåja, hellre skalbaggar än ödlor. Men den dumma mamman tog skalbaggen ifrån lillen och det blev INTE uppskattat.

Har ni spelat smakleken då! Kompisen får smaka på något utan att titta och samtidigt hålla för näsan. Ofta svårt att säga vad det är man äter på. Skum känsla.

Nu till skumma uttryck.

Huller om buller. Vilket ord det är egentligen. I min värld betyder det "oreda", men var kommer det ifrån? huller om buller.... Allt ligger huller om buller i det stökiga rummet... Myrorna springer huller om buller i myrstacken...Säg "huller om buller" till någon som inte kan svenska och det låter säkert mycket lustigt.

Nu får du ta och "skärpa dig" sa jag till Enzo idag. Hur gör man när man "skärper sig"? Han gjorde något fuffens, exakt vad kommer jag inte ihåg. Jo förresten, han drog upp lakanen i sängen istället för att sova. Är det kanske något slang ord eller? Något skärp är inte inblandat... Hmmmm... Kanske att man kan föreställa sig att man drar åt ett skärp runt sig som gör att man håller sig i schack.

"Hålla sig i schack"??? Ingen aning var det kommer ifrån heller...

Nu ska jag gå och knyta mig... Knyter man lakanen runt sig eller...???

Gonatt.


Kommentarer
Postat av: Moralmamman

RUSSINLEKEN!



Den var länge se´n vi lekte...

Ska nog göra den ikväll..

Som en avkoppling från dagens jäkt...ska "hålla i" 4 timmars "undervisning" under vår studiedag idag.

Vad kan jag som mina kollegor inte kan?

INGET!!!???



Hur som helst...

"HÅLLA I" varför säger jag det istället för ansvara?

Man kan ju faktiskt inte hålla i en studiedag!!!



Tillbaka till russinen...

Jag tycker att det blir mer spännande om man bara försöker TA ett russin..

Medkamraterna ska skrika STOPP! om man tar i "fel" russin, dvs det russinet man sett ut.



Nähä, det här håller INTE!

Skolan väntar...

GÖR DEN???



KRAMAR

2008-10-08 @ 07:01:32
URL: http://moralmammans.blog.se
Postat av: Gammelmormor

Tänk att det inte finns goda russin på denna fina ö, som har så mycket som vi vill ha, sol, varmvatten i badvikarna, otroliga blommor och träd.

Vi får helt enkelt byta med varandra.

Välkommen hem till sommaren så ska vi bunkra upp med russin!



Puss och kram

2008-10-08 @ 13:05:19
Postat av: Jennie

Haha det låter som att du har mycket tankar så här dags, jag vet att när jag var liten (innan Södra-såå liten) så pratade jag och en kompis om vilka ord som betydde dubbelt. Ett ord men 2 betydelser... Barnen pratar mycket sånt just nu så det är nog någon fas man går igenom....

Fortsätt skriv jag tycker om att läsa, men fler bilder då jag behöver drömma oss bort från kalla Sverige emellanåt :))

2008-10-11 @ 02:35:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0