utforska det okända

Det finns ingen ände på alla utforskningar som min son har för sig.



Vad gör han??? Vad finns det där bakom som jag har missat? Ju mindre ett utrymme är, desto roligare är det att klämma in sig där...



Kanske har man som vuxen glömt hur roligt det är att utforska världen som barn? Vår vuxenhet och konsekvenstänkande gör att vi inte gör vissa saker.

Ënzo lägger sig ofta på mage och stoppar ett fastsittande dörrstopp som sitter på väggen i munnen. (Han gör detta varje dag så det måste vara något speciellt med detta dörrstopp)

Idag fick Enzo krypa omkring lite vid sidan av poolen. Underlaget bestod av ganska sträv ,mönstrad betong. Jag tänkte först att jag skulle hålla i honom så att han kunde gå där. Men han vägrade att stå på benen, han ville krypa. OK tänkte jag, han måste ju få känna hur betong känns. Direkt ner och smaka på betongen. MMMMmmmm. Sedan rekordfart till gräsmattan. Men mamman sa stopp. Jag vet att han skulle ha börjat att äta på gräset och det vill man inte som mamma. Han är ingen ko heller....

Häromdagen tog jag med två leksaker till poolen för Enzo att leka med:  en anka och en mugg som jag tänkte att vi kunde använda att hälla vatten med... Jag visade Enzo hur man kunde hälla vatten med muggen och gav sedan muggen till Enzo. Han tog muggen med vatten och skulle DRICKA!!! NEJ! Inte poolvatten... Enzo tittade på mig. Jag förstod då att det måste varit det mest naturliga för honom eftersom han alltid får dricka vatten ur en mugg och NU helt plötsligt ska man INTE dricka utan att hälla ut vattnet istället??? Så får man ju INTE göra vid bordet!! Han måste ha undrat hur jag ska ha det egentligen.... DRICKA eller HÄLLA UT??? Bestäm dig morsan...

Kram till er


Kommentarer
Postat av: Moralmamman & Wilgot

GODMORGON!

I helgen ska jag på kurs lö-sö med övernattning. Plats:Omberg

Åker snart!



Angående Enzos tugg/sug på dörrstoppet...

Min teori: Han behöver något att gnugga tandköttet emot...Det kliar att få nya tänder!!!

Du vet ju själv hur skönt det är att klia sig på till exempel ryggen, med något som förhöjer känslan...Det finns ju speciella "ryggkliare" eller varför inte massage med tennisboll mot en vägg?

Nu ger jag inte fler exempel...SOM VANLIGT är jag ÖVERTYDLIG!!



Din mellanbror sa häromdagen: DU, jag FATTAR, jag är inte trög!!!



KANSKE EN YRKESSKADA?



-Nähä, det här håller inte....



WILGOT säger: Okej, jag förstår om ni inte kan komma MEN JAG GILLAR DET INTE!



PHP till ENZO igen...



KRAMAR i mängder från oss..

Plus från övriga fam. medlemmar...

2008-10-04 @ 07:50:01
URL: http://moralmammans.blogg.se/
Postat av: moralmammans mor

Hej!

Enzo är ju för gullig med sin lilla fot som sticker upp ovanför lådkanten!



Du får ta en kanna med pip typ vattenkassa så han inte får liknande som han dricker med. Då kanske han hjälper dig vattna växterna och förstår att han ska hälla ut i stället när han får en sån kanna.



Puss och kram

2008-10-04 @ 13:39:03
Postat av: Carola svarar

Tja ba mina kära



Det där med dörrstoppet.... MMmmmm Jaa, det är nog så att tänderna kliar, men vi har en hel låda full med saker som han kan bita på. Speciella tuggleksaker, tjocka, smala, knottriga, en stor slags boll med hårda remmar och klot... Men dörrstoppet är helt enkelt bäst!!



Jag har sett en liten vattenkanna som vi ska köpa till Enzo att hälla vatten med. Bra förslag!!



Kramar till er

2008-10-04 @ 15:21:31
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0