Vad består en vit sandstrand av?

Först av allt vill jag tacka vädergudarna för att orkanen Ike inte kom hit. Vi tänker på dem i Texas där stormen drar fram de närmsta timmarna. Myndigheterna har beordrat ALLA i vissa städer att evakuera. Gratis bussar har slussat ut människor som inte kunde ta sig ut med egna fordon. 90.000 männsikor har struntat i evakueringen och man undrar varför??? Man har gjort klart för allmänheten att larmcentralen INTE kommer att skicka ut någon slags räddning under stormen till de som trotsar evakueringen.

Vissa folk säger att de måste stanna för att skydda sina hus... Hur då undrar jag? Vi får se hur det går för dem...

Annars är allt lugnt hos oss. Solen skiner och min altan har förändrats lite. Gurkplantan dog i stormen. Jag fick iallafall två gurkor av den. De andra plantorna tog jag in under stormen och nu har jag även ett litet mangoträd och ett litet apelsinträd. Har fått två mogna tomater men de var äckliga och ihåliga. Jag tror att det var värmen som gjorde detta. Har planterat nya tomatplantor inför de svalare månaderna.

Har också lyckats att ta mig lite tid för mig själv. Igår stack jag till stranden och snorklade. Det finns inget rev vid stranden men jag gillar att bara studera botten. Där kan man faktiskt hitta en massa intressanta varelser. Små krabbor som gräver ner sig i sanden, småfisk, räkor i hål m.m. Men man måste ta sig tid att studera botten för allt smälter liksom in i bottenfärgen. Igår var det minst sagt inte de bästa förhållandena för att snorkla. Vattnet var fortfarande grumligt efter stormen och stora vågor rullade in. Så jag fick nöja mig med att hålla mig i en vik där allt var lugnare. Silade sanden mellan fingrarna och upptäckte en massa intressanta saker. En vit strand består av skelettet ifrån döda koraller. Men även miljoners andra små delar ifrån andra organismer.

trasiga snäckskal
krabb klor och skal
Benbitar ifrån fiskar
sjöstjärnors skal
höjlen av alla möjliga slag som jag inte kunde identifiera...

I en näve botten-sand fanns säkert miljoners olika smådelar ifrån olika marina varelser. Väldigt intressant tyckte jag. Man tror kanske att sand är något slags enhetligt ämne såsom sten, eller koraller... Fast i själva verket är sand en blandning av allt möjligt som kommer ifrån havet.

Endel fiskar och sjögurkor bajsar sand, visste ni det?? De äter ifrån botten och sanden filtreras i deras magar så att det av näringsvärde tas upp, sanden bajsas ut igen. Under vissa dyk har jag studerat sjögurkor. De har armar som de går med och samtidigt stoppar in mat i munnen. Ut kommer sedan en ringlande korv som formar en stor hög av sand.

Här kommer en vit strand-bild. Säkert full med fiskbajs och annat...





Kommentarer
Postat av: Moralmamman

TUSEN TACK VÄDRETS GUDAR!

Jag var "lite" orolig för er, men nu kan vi väl andas ut för den här gången?



Fin bild...

Tänker på HÖNORNAS behov av att äta småsten (eller äggskalsbitar) för att klara av matsmältningen. Det måste väl nästan vara samma fenomen, som det med de fiskar du beskriver, eller?



Nu gör sig ryggen påmind..

Ska inte sitta här mer...

PHP & KRAMAR

2008-09-13 @ 21:35:09
URL: http://moralmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0