Ättiksprit vs Molkosan



Ättikspriten ser ganska skräckinjagande ut där med sin procentsats och kungliga hovleverantörs-lapp gentemot en okänd flaska med alpiska kor på etiketten. Detta är just nu mina huskurer eftersom jag ogillar medicin. Slipper jag så är jag glad. Jag tar aldrig värktablett eftersom jag är räddare för värktabletten än för smärtan.

Nu är det så, att jag inte har värk men jag har råkat ut för någon slags hudåkomma på höften (typiskt mej jag åker alltid på det, är det inte pissmyrebett så är det skumma utslag på armarna eller gravidklåda). Jag har ingen aning om var det kommer ifrån men det kliar och en sjuksköterska jag pratade med trodde att det kan vara svamp!!! Rådet blev att köpa salva. Nojjig som jag är går jag in och läser på Fass om salvan och ingredienserna (bland annat kortison) går över i modersmjölk så läkare bör kontaktas... Jag tänker då inte tanka lillan med kortison utan anledning så jag får helt enkelt ta till någon huskur.

Hade jag varit på Bahamas hade jag smörjt med Neemolja som ska vara svampdödande men nu är jag ju inte där... Jag började badda med ättiksprit eftersom jag har hört att någon fotvårdstant sa att det är bra mot svamp. Det sved något förskräckligt. Då menar jag riktigt förbaskat förskräckligt!! Men det tar säkert död på vad det nu är. Bra, bra, svid på bara... svampen ska dö! Det blev himla rött och sårigt... Efter två månaders baddande med den svidande ättikspriten insåg jag att det varken blir sämre eller bättre. Min mormor föreslår Molkosan. Det är mjölksyrad ostvassla som man köper på hälsokostaffären och jag har alltid tyckt att det luktar bajs. Jag har någon traumatisk upplevelse ifrån unga år då jag gurglade med Molkosan då jag hade ont i halsen. Det skulle vara bra emot halsont tror jag, men jag tyckte det var så äckligt att jag inte lyckades hålla kvar det i munnen den tiden som det skulle va. Jag kräktes nästan istället och halsontet försvann inte heller så den pinan var förgäves. Det var faktiskt det äckligaste jag någonsin hade smakat på.

Jag har nu givit Molkosan en chans emot svampen. (Kanske för att jag slipper gurgla med den, bara badda) Döm om min förvåning - JAG TROR DET HJÄLPER!! En vecka har gått och det ser mycket bättre ut. Tiden får utvisa om Molkosan vinner eller om jag får hitta på någon annan huskur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0