Till Moffa

Min morfar gillar dikter. Under hela mitt liv har han läst dikter för mig, dikter som han skrivit själv och dikter av kända svenska författare. Han har en speciell inlevelseförmåga, min morfar... Han slår ut med armarna och gör miner där det passar i dikterna. Han kan alla dikterna utantill som han läser. Ibland vid diktläsandet tar han upp en bok och låtsas läsa och helt plötsligt vänder han upp och ner på boken precis som om han hade hållt boken fel. När jag jobbade på Maldiverna skickade han ett kassettband där han läste för mig.

Jag har många favoritdikter. Här kommer en av dem, skriven av Gustav Fröding.

Äktenskapsfrågan


En plog ska vi ha, en harv ska vi ha,
en häst ska vi ha, som kan streta och dra!
"En täppa med bönor och kål och spenat!"
Erk du!
Maja du!
Så ska vi ha´t!


En gris ska vi ha att ge skulorna till!
Och ankor och höns kan vi ha, om vi vill!
"Och kaffe och socker och sovel till mat!"
Erk du!
Maja du!
Så ska vi ha´t!


En ko ska vi driva i bet på vår äng!
"Och bolster av dun ska vi ha i vår säng
och fint postelin och glaserade fat!"
Erk du!
Maja du!
Så ska vi ha´t!


Men, Maja du, Maja du, var ska vi ta´t?
Jag är för fattig och du är för lat!
Du går på roten och jag går på stat!
Erk du!
Maja du!
Var ska vi ta´t!


Jag tycker dikten är tidlös eftersom vi gärna vill ha en massa saker utan att kanske ha råd med det.

Min morfar kan skrocka som en gammal gubbe. hhee hhee hhee heee....Ja han är ju en gammal gubbe. Redan för 20 år sedan var han en gammal gubbe. Vi var ute i trädgården han och jag. Jag kommer inte ihåg vad vi gjorde men vi stod och pysslade med något. Då hörde vi grannbarnen på andra sidan staketet som sa:

- Titta!!! En jätte gammal gubbe!!
- Ja, sa den andre, en jätte, jätte gammal gubbe!!!!

Det har vi skrattat åt mycket, han och jag, och ända sedan dess har han varit en jätte, jätte, gammal gubbe.

Nu är han 88 år, trött, och fortfarande jätte, jätte gammal. Tack för alla dikter, morfar. Det är din röst jag hör när jag läser dikterna.

Stor kram från Carro

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej du,

den jätte, jätte gamla gubbens DOTTER Dotter!



Visst är DIKTEN tidlös.

Och så är det med många dikter tycker jag...

Har läst flera av Gustav Fröding under dagarna som gått. Mycket tänkvärda ord!



Tusen Stjärnklara Kramar från Mig

2009-01-31 @ 18:21:53
URL: http://moralmammans.blogg.se/
Postat av: Morfars hälsning tillbaka!

En hälsning kommer här från den jätte gamla gubben. Han sover mest ( man gör det när man är jätte gammal & sjuk) Nog minns han...trots sin ålderdom. Sovande ZZzz.z KRAM

2009-01-31 @ 20:30:15
Postat av: sören

hej kära dotters dotter, visst sover morfar mest. Men när jag sa att Claes Olsson hade öppnat i stan och frågade om det inte var där han hade köpt sin vedkap som Benny och han köpt för många är sen så sa han neeää, inte där. Mor din va tvungen att ringa Benny för att se var de varit och det var ju på Jula!! Så han har koll på läget:)

Ska åka och hälsa på honom imorgon. Kram från oss alla.Speciellt kramar till Enzo, Men givetvis till dig och Mario oxå

2009-01-31 @ 22:39:17
Postat av: sören

By the way, Fick du korten från Fars födelsedag?

2009-01-31 @ 22:42:16
Postat av: sören

By the way, Fick du korten från Fars födelsedag?

2009-01-31 @ 22:42:18
Postat av: Carola

Tack för alla hälsningar, det värmer... Det behövs i kylan, det har gått och blivit kallt här igen. Enzo har fått ha på sig sin jacka idag och den supervarma monstermössan. Han får så många komplimanger för den där mössan. Det är nog inte så många som har sett en mössa med öron på Bahamas.



Sören, jag fick korten, tack snälla du. Fick du inte mitt mail som jag skickade tillbaka? Skickar mailet igen...



Blåsiga kramar ifrån oss i flyttröran.

2009-02-01 @ 01:31:33
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola

Vet ni förresten vem som har skrivit den där långa långa dikten om en auktion? Är det Nils Ferlin? Jag kan inte hitta den på nätet. Morfar vet ju vem det är, kanske vet också mormor vem det är?



Kram igen

2009-02-01 @ 01:44:06
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Gammelmormor

Hej!

Den långa dikten, Auktion är skriven av Martin Nordkvist, poet från Fagersta. Har varit inne på nätet men min dator hittar inte honom.



Har du inte morfars kassettband inspelat 2000 för där finns den med, liksom en dikt Kalas, som också är lång.Han har även egna dikter på det bandet.

Om du inte har den kasetten finns den här.(flera ex)

Jag har nog också den i skrift någonstans.

Sören och jag ska snart åka till morfar och då ska jag hälsa att du tycker om dikten Auktion.



Puss och kram



2009-02-01 @ 15:35:06
Postat av: Moralmamman

Hejan, eller kanske NEJSAN eller ännu hellre SORGSAN! Morfar har fått feber... Kan inte skriva ett é-post meddelande från min telefon, så därför blir det hälsning så här // Tusen Kramar

2009-02-02 @ 09:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0