Jag vill ha mat i maten - inte glutamat

När jag lagar mat med tex en grönsaksbuljong så tror jag förstås att smaken kommer ifrån grönsaker. Gör den det?

Jag har nu igen gått igenom hela kylen och skafferiet igen i jakten på produkter som innehåller glutamat. (MSG eller Monosodium Glutamat står det ibland på innehållsförteckningen) Och nog fick jag slänga: nästan alla buljonger (köpta hemma i Sverige) en sås, två paket chips, ett paket kex, en dressing, en färdigsoppa, en krydda, ett paket smaksatt ris m.m. Oftast så brukar jag läsa innehållsförteckningen när jag köper något nytt men ibland glömmer man ju.

Det har visat sig att Glutamaten kan orsaka en rad olika biverkningar. (Min son kräktes hela natten båda gångerna han hade ätit soppa med buljong i. Då hade jag ju ingen aning om vad det kunde vara, men efter att ha läst om glutamat så tror jag att det var det som är boven) "Sveriges konsumenter i samverkan" har en hemsida http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/undvikgluta.htm och där står det bland annat:

Reaktioner på glutamat kan uppträda direkt eller komma med upp till två dygns fördröjning, vilket gör att många kan vara överkänsliga utan att inse detta. Reaktionerna kan skilja sig stort mellan olika personer. Några exempel på reaktioner är migrän, astma, huvudvärk, illamående, diarré, ångest, panikattacker, hjärtklappning, sömnstörningar, epileptiska anfall, synrubbningar, depression och humörsvängningar. Man kan också känna konstiga förnimmelser i nacken, underarmarna, ansiktet och bröstkorgen. Det kan vara en brännande känsla, stickningar, domningar eller en tryckande känsla. Den omedelbara överkänsligheten är inte en allergi utan ska jämföras med en negativ reaktion på en centralstimulerande drog.

Jag har också läst att glutamaten dödar hjärnceller och kan också vara en bidragande orsak till en rad neurologiska sjukdomar som tex ALS.
 
HALLÅ  Vad är det vi äter???

Inte vet jag om det har något samband, men jag har tidigare sökt läkare för hjärtklappning, men läkaren kunde inte hitta något fel. Nu när jag sedan cirka 6 månader har uteslutit allt med glutamat så har min hjärtklappning försvunnit.


Jag blir faktiskt lite irriterad också på att man ska bli lurad och tro att maten smakar på ett speciellt vis. När jag nu lagar tex grönsakssoppa så har jag istället för buljong i de grönsakerna som normalt står i innehållsförteckningen på buljong: celleri, persilja, morot, lök, vitlök, m.m. Ibörjan smakade ju soppan inte som den brukade, men det gick upp ett ljus för mig. Jahaaa... är det såhär grönsakerna faktiskt smakar i soppan.

På många restauranger, framförallt kinesiska restauranger, kan man nu beställa glutamat-fri mat.


Jag säger: Bort med Glutamaten!! Jag vill ha mat i maten och inte nån himla smakförstärkare!!!

Kram på er


Kommentarer
Postat av: F&L

Det här med glutamat är förjävligt! Vi äter inte heller glutamat, så det är ju tur att vi kommer till dig som har likartade insikter. Det är lurigt det där. Glutamat kallas även för E621 eller natriumglutamat etc. Akta er folket!

2009-06-22 @ 21:58:06
Postat av: Malin Ö

Ja alltså det är helt sjukt vad mycke "skit" som finns i mat en egentligen.

Försöker äta så "ren" mat som möjligt och laga allt från grunden men det där med glutamat hade jag ingen aning om!

Verkar ju finnas i hur mycket som helst & man blir säkert lurad måmga gånger när man tror att man handlat nyttigt..

Blir till och göra en sanering i kyl och skafferi!!

2009-06-23 @ 16:25:08
URL: http://blondinmammans.blogg.se/
Postat av: Carola

Ja, konsumenterna har makten heter det ju. Men ibland undrar man om så verkligen är fallet när man inte ens vet vad allt betyder som står på en innehållsförteckning. Man kanske får börja införa "innehållsförtecknings-lära" i skolan om konsumenten fortfarande ska få behålla makten? Hur ska man göra ett sådant ämne roligt tro?? Även om man köper till exempel grönsaker så innehåller de en massa skit ifrån bekämpningsmedel. Jag kan tipsa om en bra sida www.foodnews.org Där finns en lista (shoppers guide to pesticides) på de frukter och grönsaker som tar upp flest bekämpningsmedel. Så om man inte hittar ekologiska alternativ så kan man välja de produkter som tar upp lite bekämpningsmedel.

2009-06-25 @ 04:28:04
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Malin Ö

Jo man får nog införa det i skolorna så folk blir medvetna, för det känns som man blir förd bakom ljuset hela tiden.

Det där med bekämpningsmedel är ju oxå hemskt.

Jag fick gå utbildning om växtskydd & bekämpningsmedel genom mitt förra jobb så jag har behörighet att spruta gift!

Men efter man gått kursen så kändes det ju som att ska man verkligen spruta sån här skit på grödor?

Sverige har ändå MYCKET restrektivare regler ang bekämpningsmedel än övriga världen.

Men det hjälper ju inte när vi importerar typ all frukt och grönt.

Nä det är tragiskt!

Man får flytta ut i skogen och odla egna ekologiska grönsaker och jaga älg.

2009-06-25 @ 09:40:55
URL: http://blondinmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0