nya lekar

Enzo har lekt med en kompis i två dagar i rad. Många konstiga lekar hittade de på och vi slutade inte att förundras. De hade ett helt rum fullt med leksaker men det roligaste var att hitta sådant som de vuxna inte tyckte var så bra leksaker. Jag och vännen T försökte att virka men barnen envisades med att leka med garnet och drog dragkamp med det och gjorde stenhårda knutar och band fast sina lastbilar och annat...

Vi gav upp virkningen.

Sedan åt de uppskurna vindruvor. Oj oj oj det var väldans gott, tyckte de, och mosade hela munnen full med vindruvor. Mera, mera, mera...

Det verkade vara tävling emellan dem...



Vad är det som är så oemotståndligt med den sista biten?



Vem fick den??



...ingen aning. Borta var den iallafall.

Ett  par dagar innan grabbarna lekte så hade jag pratat med min vän om att försöka hitta en liten stol till Enzo. Han går nämligen och sätter sig på Marios träningsvikter och vilar där. (Inte för att han vilar speciellt ofta men ibland så sitter han där.) Samma dag som killarna lekte hade min vän hittat billiga barnstolar och köpte två stycken till killarna.

Men vad nu??

Inte vill de sitta på stolarna ens en sekund, blä vad tråkigt. Mycket roligare att lyfta upp stolarna i luften och skrämma alla vuxna med okontrollerade stolsben i luften. Jaaa va roligt!!! Lika roligt var det att dra stolarna på golvet så att ett mycket högt knarrande ljud hördes så att inga männsikor i närheten kunde prata med varandra...

Jaa, DET var roligt!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

ÄKTA BARN!



Ja, det är två äkta BARN vi ser på bilden!



Det är precis så vi människor utforskar världen, vi provar att gå över "gränserna".

VAD HÄNDER?



Hur uppkom hjulet annars?



Eller bilen?

Hur kom det sig att människan inte nöjde sig med häst och vagn?



Hmmm...



Svamlar jag?



NÄ, inte alls....

MEN jag är beredd på att lyssna på andras teorier!



DÅ SÅ!, säger jag bara.



TUSEN MILJONERS KRAMAR TILL MITT ÄKTA BARN & mitt äkta BARNBARN!

Kärlek över jordklotet!

2009-03-29 @ 20:52:59
URL: http://moralmammans.blogg.se/
Postat av: Gammelmormor

Vad menas med ÄKTA BARN?



Finns det osanna barn? Overkliga barn?

Klonade? Är det barn som är befruktade på konstgjord väg?



Klonade får finns väl, men klonade barn finns väl inte än? Eller? Jag har i alla fall inte hört talas om det.



Jag är så gammal att jag inte hänger med i de nya orden.



Att det gammalt pratades om oäkta barn, när barnets föräldrar inte var gifta, vet jag ju, men nu? År 2009? I så fall är väl en stor skara barn i Motala OÄKTA? Vad händer när föräldrarna gifter sig? Blir barnet så fort föräldrarna gift sig ÄKTA??? HA! HA!

Tillåt mig skratta!



Förekommer sådana benämningar fortfarande?

Det trodde jag var förlegat? Eller? Jag får nog ge mig ut och uppleva gamla tider igen.





Kramar till alla









2009-03-30 @ 13:00:13
Postat av: Gammelmormor

Kommentar till mitt tidigare inlägg



Förklara skillnaden mellan ÄKTA och OÄKTA BARN?



Pussar och kramar till mina BARN och BARNBARN och MITT BARNBARNSBARN från en svamlande, ÄKTA? MOR,MORMOR,GAMMELMORMOR

2009-03-30 @ 13:58:48
Postat av: Anonym

Jaha, då "måste" ett missförstånd utredas,

eller kanske jag ska uttrycka det som ett

FÖRTYDLIGANDE!



Mitt uttryck:

ÄKTA BARN

har absolut inget med den gamla synen oäkta barn att göra....NEJ NEJ NEJ



Oavsett giftemål, hudfärg eventuella funktionshinder och dylikt har INTE MED SAKEN ATT GÖRA!



Istället menar jag att ett ÄKTA BARN agerar utifrån sitt barnperspektiv, han/hon tänker inte ur ett vuxenperspektiv.



Äkta BARN är genuina BARN som tillåts utforska världen! Det är så barn är "funtade", de vill utforska världen och naturligtvis ska de vuxna hindra barnen från att skada sig. För övrigt behövs utforskningen för att nya erfarenheter ska bidra till egen insikt!



Det är svårt att lära av andras erfarenhet, även som vuxen!



Jag lyssnade på en barnpsykolog för länge sedan. Han berättade hur han och hans hustru hade ledsnat på att plocka upp den lille sonens sked, då han alltid kastade den på golvet vid måltiden. En dag knöt barnpsykologen fast skeden i ett snöre. Snöret var så lagom långt att skeden inte nuddade golvet, och psykologens tanke var att sonen själv skulle läras att "fiska upp" skeden genom att dra i snöret.



Sonen blev väldigt ledsen när det inte blev något slammer av skedens fall, och han ville inte äta.



Vad ville Psykologen "säga" med sin berättelse?

Jo, att det finns ett syfte med att skeden faller i golvet och att det låter då den faller. Det är en lärdom som behövs senare i livet. Erfarenheten går att generalisera efter att blomkrukor åkt i golvet, bollar studsat mot marken osv.



Nu hoppas jag att mitt uttryck ÄKTA BARN blev tydligt....

...skulle kanske säga GENUINA BARN istället?



Lev & Må från ett KYLIGT Sverige...väntar fortfarande på vårvärmen!!!//KRAM

2009-03-30 @ 22:45:03
Postat av: MORALMAMMAN

Jaha,nu skriver jag ännu en gång...

Har just skrivit ett LÅÅÅÅÅNGT svarsinlägg som "bara" försvann!!!!



Mitt uttryck ÄKTA BARN

skulle kanske ändras till GENUINA BARN!!!



Det blev viss alldeles för stort tolkningsutrymme!!



ÄKTA BARN har inget med den gamla synen äkta eller äkta barn att göra.

ABSOLUT INTE!!!



Oavsett giftemål, hudfärg eller eventuella funktionshinder är ALLA BARN ÄKTA!



Det jag menar är att de barn som tillåts utforska världen på egen hand utan vuxnas hämmande tankar beter sig på ett GENUINT BARNSÄTT!



De utforskar världen!



Nu "vågar" jag inte skriva ett längre inlägg utan jag tänker utveckla mina tankar på min egen blogg på söndag. (Är rädd att texten försvinner här igen)



TUSEN KRAMAR till alla FÖRÄLDRAR som tillåter sina barn att vara GENUINA BARN!



KRAM KRAM KRAM





2009-03-30 @ 22:53:24
Postat av: MORALMAMMAN

Jag är utesluten från denna sida...

Har skrivit flera inlägg som "bara" försvinner ut i rymden....

ÄKTA BARN är GENUINA barn som tillåts utforska världen//KRAMAR

2009-03-30 @ 22:55:49
Postat av: Carola

Vi har varit borta i "katthuset" i 5 dagar och det var väldigt intressant att komma hem och läsa om äkta och oäkta barn. Jag tror att mitt äkta/genuina barn har fått utforska en väldans massa saker när vi har varit borta. Hur katter springer iväg när man blir för exalterad. Hur en slang kan röra sig när man drar i den. Hur en mamma kan bete sig när man (Enzo förstås) springer iväg med en dyr champangeflaska på klinkers-golv... och mycket mer... Återkommer om detta!!!



Alla dina inlägg kom in mor så det var ju bra... kram kram

2009-03-31 @ 17:37:30
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0