Att hålla sig lugn i trafiken.



Trafiken här har på senaste tiden varit en källa till frustration. (Eller är det jag som bara är gravid-känslig??) Här finns det inte så väldans mycket trafik (om man inte åker till sprit-affären en fredag kl 17 förstås) Men de som är ute på vägarna kan inte köra!!! Ingen vet vad en blinkers är! Och hamnar man bakom någon som kör i snigelfart så är det ingen ide att köra om för den personen kan helt plötsligt bestämma sig för att svänga höger (vi har vänstertrafik) utan att signallera. Folk kör också MITT i körbanan, trots att det faktiskt finns TVÅ färdriktningar även på Bahamas. Så det händer dagligen att man halft får köra ner i diket när man möter en sådan förare. Parkerar man vid en affär så får man vara beredd på att en eller flera bilar parkerar BAKOM bilen så att man får sitta där och vänta tills personen/personerna ifråga har handlat färdigt. Här finns inga vägskyltar förutom stop-skyltar (och förutom den där "emergency snow route" som någon har satt upp på skoj) Men det är ingen som stannar vid stop-skyltarna, har man tur så saktar folk in lite. Stannar man där så blir man tutad på. Vad gör hon, stannar mitt i vägen??

Idag hade jag en bil framför mig som, döm om min förvåning, blinkade vänster. Bravo, tänkte jag, någon kan. MEN denna förare svängde inte alls utan stannade bara, och stod där...... Detta var en större huvudled så det blev naturligtvis kö. Han stod där i några minuter innan han bestämde sig för att köra vidare. Kanske hade han fel på bilen, eller kanske ville han bara leta efter något i baksätet. Vad vet jag...

Vi har ett trafikljus i vår lilla stad. Där händer det många olyckor. I förra veckan så var tre bilar inblandade i en olycka eftersom en kvinna körde med sin nyfödda bebis i famnen och gjorde något galet...

Ett trafikljus till sattes upp i en annan korsning. Det stod och blinkade rött hela tiden. Jag vet inte varför det gjorde det, men så var det i flera veckor. Där hände det så många olyckor att man stängde av trafikljuset helt. Så nu hänger det där som prydnad.

När jag måste bege mig ut i trafiken här så måste jag ofta tänka på de där kokosnötterna i vattnet. Det är mitt sätt att hålla mig lugn. Bara flyta vidare i strömmen.

Idag har Enzo och jag varit vid den lilla stranden och badat lite. Där fanns en liten kille på 3 år som lekte med en boll i vattnet. Killen kastade ut bollen i vattnet och Enzo gick mödosamt ut i vattnet och hämtade den varje gång och gav tillbaka den till killen. Efter många stänk och några ofrivilliga dopp åkte vi vidare till Marios jobb och åt lunch där. Enzo var så trött efterråt att han somnade i cykelsadeln.

Kram på er

Kommentarer
Postat av: Moralmamman

Här står jag kl.07:45 och läser om det som du berättade om igår via Skype....



KOM HEM UNGE!!!



Eller annars börjar du informera människorna omkring dig om vilka regler som faktiskt finns! Starta ett reklamblad där det finns små artiklar om trafikvett eller se till att juicepaketen (som våra mjölkpaket) har kort information på sitt paket.



Eller annars köper du en flygande cykel (du vet en sådan som Pippi Långstrump cyklar på)...Då behöver du och Enzo inte trängas med andra ovetande människor...



Ge inte upp!!!



TUSEN KRAMAR till er från oss//KRAM KRAM MOR

PHP till Enzo

2009-05-03 @ 07:45:33
URL: http://moralmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0