Världens godaste tomater??

Med glädje och sorg ser jag mina tomatplantor frodas. Gjädje, därför att det har jag jobbat så hårt för och därför att jag gillar goda tomater. Sorg, därför att min konstiga graviditet-smak säger att de är äckliga. De bränner i munnen och smakar inte trevligt alls. Jag plockar massor av röda solmogna tomater varje dag, Sedan ligger de där i skålar på bänken och blir dåliga en efter en. Jag tvingar i mig så många jag kan bara för att jag vet att jag normalt gillar tomater. Jag lagar mat med dem och försöker att ge bort till folk som jag vet inte har några tomatplantor. Men trots allt så producerar min lilla trädgård mer än jag kan göra av med. Synd va?

Så kom hit och hämta tomater den som vill. Om du befinner dig i Sverige så åker du först till Stockholm. Sedan tar ni flyget via någon lämplig förbindelse till Fort Lauderdale. Därifrån kan ni åka Continental direkt till Abaco, Bahamas - helst Marsh Harbor. Där kan jag hämta dig på flygplatsen. Smidigt va! Först till kvarn gäller... Ha, ha, ha, jag är rolig. Jag hoppas att Link o Fia hinner komma hit innan plantorna dör så att ni får smaka på underverken.

Fåglarna har börjat förstå att mina tomater verkligen är världens godaste. Jag får springa ut stup i kvarten och chasa iväg dem. Ibland tjoar jag genom köksfönstret men det går de inte på utan äter lugnt vidare. Ibland undrar jag varför jag inte låter dem äta ifred. Jag kan ju ändå inte äta upp alla. Jag förklarar för mig själv att jag gör det för att jag inte vill ha fågel-skit och tomat-slabb över hela altanen.

Nu till något underligt. Jag stod där vid köksfönstret och helt plötsligt ser jag en ödla (En Curly-tail som de heter) hoppa upp i luften för att försöka äta på en tomat. Vad nu? Även ödlorna äter av dem?? Jag som trodde att de bara åt insekter och andra småkryp. 

Enzo och jag skulle gå ut på en promenad idag och innan vi gick tittade jag till växterna lite. Då ser jag en jätte-larv som mumsar på min paprika planta. Jag gissar att den är ca 8 cm lång.



Jag tar bort den och då skvätter den ut något grönt bajs!! Enzo blir eld och lågor när han ser den och vill gärna klämma på den lite. Det får han inte utan jag lägger den på en sten och hoppas att fåglarna blir lockade att äta upp den. Jag har själv svårt att döda den eftersom den är så läskig. Fåglarna syns inte till. Var finns de när de behövs? Jag lägger larven där jag vet att ödlorna bor, kanske de kan få sig en larvig lunch idag. Jag hoppas det så att de kan sluta upp med att hoppa efter mina tomater.

Jag måste avsluta mitt inlägg idag med att kommentera moralmammans förslag att sprida lite trafikvett här. Jag tror att jag lika gärna kan lägga mig och räkna sandkornen på stranden. Jag anser att Bahamas-mentaliteten här är "allt är inte så noga". Att försöka lära dem trafikvett skulle vara som att försöka lära spanjorerna att komma i tid. Eller som att lära svenskarna att prata strunt med okända människor på en buss. För att ni ska förstå vad jag menar med "allt är inte så noga" så ska jag ta ett exemel:

För ett par veckor sedan var jag till "road traffic", ett slags trafikverk skulle jag vilja översätta det med. Jag skulle dit eftersom vi hade förnyat försäkringen på vår bil och då måste man ha speciella små lappar att sätta på bilen. Jag kommer dit mitt under öppningstid och möter kvinnan som jobbar på kontoret. Hon är på väg ut och ska låsa. Hon ser på mig med ogillande min och förklarar att hon ska åka till frissan. Hon är den enda som jobbar där och tänkte altså stänga kontoret under öppningstid för att åka och klippa håret!!! Detta är helt ok enligt dem!!

Förstår ni vad jag menar!! Skulle detta hända i Sverige tror ni??

Eller tänk er att ni kommer på att ni är utan mjölk. Du snabbar dig till affären för att hinna handla mjölk innan de stänger. Du kommer dit tio i stängningsdax men det är redan släckt och låst...

Välkomna till Bahamas!


Kommentarer
Postat av: Emma

Den dar larven ar en "hornworm" (hornet ar taggen som sticker ut i ena andan). De tycker om tomat planter och allt mojligt, om du hittade en sa har du sakert flera till. De ar ganska bra pa att aggressivt smaska i sig allt mojligt snabbt.



I USA sa betyder ett rott blinkande trafik ljus att det ar en "four-way stop" sa samma som om det var stopp skyltar i korsningen. Verkade inte som det funkade vidare bra i Marsh Harbor :-) !!!



Nu ar det bara 2 veckor kvar tills vi aker till Sverige. Ska bli kul att se mamma och pappa och alla vanner i Stockholm.



kram pa er fran oss :-)

2009-05-05 @ 00:35:34
URL: http://ryanemmakalmbach.blogspot.com
Postat av: Carola

Hornworm, bra att jag fick veta det. Jag har hört talas om dem men aldrig sett nån förrän nu. Måste ut i trädgården och kolla efter fler. Kanske ska jag spraya lite Neem ört igen, det var längesedan. Hoppas att de håller sig undan då för den här åt i racer-fart!!



Det var nog inte många som visste vad det blinkande röda ljuset betydde. Förutom Mario, han sa åt mig att det var just som du sa. Men det var som sagt för komplicerat här.



Kul att ni åker till Sverige. För oss är det drygt 2 månader kvar. Vi längtar efter att få träffa alla hemma och vara lite svensk...



Kramar

2009-05-05 @ 02:37:26
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Moralmamman

Hej & hå! Här sitter jag på tåget som en typisk svensk. Tänk om jag skulle börja prata med killen som sitter bredvid? Han är ung och ser ut att sova. Tänk vad populär jag skulle bli om jag började moralpredika om slarviga ungdomars sovvanor.. Eller om mannen som sitter framför mig skulle få några tips av mig om hur han ska lösa sina problem på jobbet, han pratar om dem via telefon! Härligt med tomaterna.. När du var i min mage älskade jag citronläsk... Det är kanske den surheten som du känner av nu!! Hi ho ha ha Jag paxar för tomaterna, synd att det är så lååångt!! Kram

2009-05-05 @ 07:45:23
URL: http://moralmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0