spara vatten tips

Eftersom jag tidigare skrivit om vatten så måste jag nu dela med mig av ett spara vatten tips som kan vara ganska avgörande om man har det dåligt med vatten.

Första tipset kommer egentligen ifrån min gamla kemilärare: När du ska koka potatis, fyll bara ca 5 cm vatten i botten av kastrullen och sätt på ett lock. Potatisen behöver INTE täckas av vatten för att bli färdig. Man måste förstås se till att det inte kokar torrt, men har man på lock på låg värme så försvinner inte mycket vatten... Det går också mycket snabbare att koka upp och man sparar även energi.

Andra tipset har ni här på skylten, och först tyckte jag nog att skylten var lite skum, men vi fick lära oss den hårda vägen. Nu förstår vi varför skylten sitter där!!!



Man sparar ju hellre på vattnet tills det kommer nr två än att hålla på och spola hela tiden så att det tar slut...

Jag har också insett att det går mycket bra att bada en två-åring i en balja i badkaret istället för att duscha eller fylla vatten i själva badkaret. Här sparas MASSOR med vatten.

Något att tänka på när vi åker utomlands... Vattnet KAN faktisk helt plötsligt sina i kranen!!




Kommentarer
Postat av: Lars Karlsson

Har letat efter duschhandtag som sparar vatten och här hittade jag ett handtag som ska spara 50-70% när man duschar.

2010-06-07 @ 21:26:23
URL: http://www.spara-vatten.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0