Underbara ungen

Enzo gillar läget!



Eftersom vi har lite bättre vattensituation nu så får Enzo blaska lite.

Leah sitter i vagnen och tittar på.



Våran vattenmaskin under huset går för fullt och man inser hur sårbar man är när vattnet tar slut. Vi kunde inte spola i toaletten, diska, tvätta, dusha... ja ni förstår. Enzo tyckte att det var jättekonstigt att vattnet tog slut så att man inte kunde spola... Baljor stod ute under natten då det regnade för att samla upp det värdefulla regnet. Konstigt att bli glad över en halv balja med vatten när man kommer ut på altanen på morgonen?

Men nu är allt som det ska och vatten har vi.

Idag satt vi allihopa där ute innan det blev mörkt och myste lite. Helt plötsligt slänger Enzo av sig brallorna och ställer sig och pinkar ut för altankanten!! Man kan inte annat än att hålla sig för skratt. Sedan springer han omkring hej villt och vägrar ta på sig otäcka kläder... Underbart är underbart antar jag.

Kommentarer
Postat av: Moralmamman

Ja, ibland kan det vara nyttigt att inse att vardagliga självklarheter kanske inte är så självklara!

VATTEN är ett bra exempel!

Det händer ju i Sverige också (om än sällan), att vattnet inte kommer ur kranen då den sätts på.

Jag brukar bli upprörd och säga något i stil med:

-Va f-n, är det nå´n som har grävt av kabeln, eller?



Strax efter denna kommentar brukar jag reflektera över hur BORTSKÄMDA vi är med rent drickbart vatten.

Vi skulle ju faktiskt kunna gå till vårt närliggande vatten (Hårstorpssjön ligger 2 min promenad bort) och hämta vatten, för att koka potatis i till exempel! Hur svårt kan det vara?



Vår underbara sjö Vättern har så klart och friskt vatten att det går att dricka direkt ur sjön, vi skulle inte dö av det!



När vattnet sedan återkommer i kranen brukar det första vattnet vara brunt och grumligt, man får spola länge innan det klarnar... Strax efteråt har jag glömt att jag borde vara TACKSAM över att vattnet kommer ur kranen igen!



En kompis till min äldsta son arbetade en sommar i Motala på ett sommarhem för barn från annat land. Dessa barn fick i sitt vardagsliv i hemlandet hämta vatten vid en brunn. Dessa barn sprang till kranen och drack vatten "stup i ett", berättade sonens kompis. Barnen hade svårt att förstå att det fanns obegränsat med vatten i denna "magiska kran"!



På Maldiverna samlades ju också regnvatten in. Kommer ihåg att någon duschade under stuprännans hål en dag då regnet vräkte ner, en dag för över 20 år sedan.



Enzo ser ut att njuta gott av återfått vatten. Jag känner igen hans nöjda min och jag längtar efter er!



Leah drömmer nog om den dag då hon kan delta i vattenblaskandet!



PHP till de små & STOR kram till er andra

2010-04-02 @ 19:54:43
Postat av: Carola

Ja det är verkligen en lyx att ha dricksvatten i kranen, och så GOTT som det är hemma i Motala. Saknar det redan. Och jag kan inte förställa mig hur jobbigt det är att hämta ALLT vatten i en brunn. Vi hämtar ju bara dricksvattnet och det blir jobbigt nog.

2010-04-03 @ 02:19:21
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0