Fåraherdens rikedom

Jag har aldrig reflekterat på namnet Ullrik förut. Eller Ullrika... Var det så att det var någon fåraherde långt tillbaks i tiden som hade en rackarns massa ull.... eller? Osså gick snacket på byn, alla talade om fåraherden och då kom någon smarting på att "vi kallar karln Ullrik...." Konstigt att det bara blev en massa Ullrik, och inga "Äggrik".... eller "Mjölkrik" eller "Sädrik". Tur iallafall att Fredrik fanns, på hans gård var det nog alltid lugn o skönt o inga bråk där inte...

Hmmm.... jag har ingen aning om var namnet kommer ifrån men anledningen till att jag började babbla om det är för att jag just nu, på sätt och vis, känner mig just ull-rik. Jag älskar materialet ULL. Min mössa som jag stickade i patent-stickning är av ullgarn och den är så supervarm och skön. Likaså vantarna som jag har, de har jag virkat och de slår alla vantar jag har haft förut! Snöskottning, snögubbe-byggning, stillasittande, promenader... alltid är jag varm om händerna o huvudet!



Ullgarn är också det man använder bäst när man nålbinder. Jag har förut nålbundit en mössa som också är supervarm... Jag får sådan inspiration av ULL!!



BRAVO FÅREN OCH TACK FÖR DET.


Kommentarer
Postat av: Moralmamman

VISST ÄR ULL FANTASTISKT MATERIAL!



Det är det enda material som värmer trots att det är blött. Något att tänka på då man gör snögubbar, för då är ju snön blöt...

Ganska fantastiskt egentligen...att människan inte lyckats göra något ersättningsmaterial som har samma goda egenskaper. Vi lever på 2010-talet så vi har ju haft flera tusen år på oss!!

HEJA FÅREN!

2010-01-31 @ 08:30:16
Postat av: Victoria

VAD DUKTIG Du ÄR!!! Kan du lära mig hur man gör? Jag kunde en gång i tiden, men åren har raderat kunskapen ur hjärnan. Jag borde ju börja fixa lite saker till barnen, tycker det man köper i affären är mest värdelöst, tunt och värmer ingenting!! Puss och kram. När ses vi? Till helgen? Lunch? :-)

2010-02-01 @ 09:10:10
Postat av: Carola

Naturen är helt enkelt bäst.....

Victoria, visst kan jag lära dig, det blir skoj. Vi kanske ska ta en pyssel-träff?? Jag ses gärna till helgen, vi får höras. Kramar.

2010-02-02 @ 16:44:28
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0