Korkträd? Bananstock!

-Vad är det där för träd?

Så sa ofta min mormor till mig när vi var på semester på Sri Lanka och jag tyckte att det var såååååå ointressant. Vem bryr sig om vad det är för ett gammalt träd?? Jag var 17 år. Nu verkar det som om jag har gått igenom någon slags vuxenutveckling eftersom jag har börjat säga så till mina barn!

-Vad är det där för träd?
Bryr dom sig?



Korkträd, tror jag efter mycket söking... Cork Tree (Thespesia populnea)

Tydligen så är detta träd ett mycket viktigt träd för att man kan använda det till alla möjliga sorters medicinska problem (herpes till exempel), och en lång rad andra användningsområden.

Enzo verkar bry sig om träden.
-Titta mamma, en bouganville!!! Va fiiiiiiiiiin!!! (och det var en bouganville)

Så vi har börjat titta på träd på våra promenader. Det här vet jag inte vad det är:



Andra är ganska lätta att känna igen, papaya och bananer... (dessa bananer.....)





En rejäl bananstock var det där!!!! Hmmmm...... säger man så!?

Enzo kanske blir botanist eller nåt! Min man sa till mig igår att Enzo sa till honom när de var ute:

-Watch out daddy, that is Poison Oak!!
Häromdagen sa jag åt min kära make att hämta lite Lemon Basil ute i trädgården.

-Va?
-Lemon Basil!
-???
-Enzo kan visa!

...och det kunde han!


Kommentarer
Postat av: Moralmammans mor

Du kanske blev omedvetet intresserad av mormors frågor. Det är roligt att du nu är vetgirig och att Enzo är så duktig på växter. Vilken bananstock!

Undrar ibland hur det hade varit om jag vore född i ett land som vore bördigt och jag kunde njuta av blommande växter och träd, men då hade jag väl längtat till snö och kyla.

Som i Linderholms visa: Det man inte har, det längtar man till och när man har fått det som man vill då står tiden still..........

Blir mer och mer övertygad om att jag ska se er växtlighet nån gång....

Växtkramar till er alla från mormor

2010-09-07 @ 00:18:23
Postat av: Carola

Ja du har nog helt klart gjort ett intryck! Och du borde verkligen se vår växtlighet, och oss förståss :) Du skulle helt klart bli imponerad av alla blommande hibiscus!



Kramar

2010-09-07 @ 01:45:58
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0